کد مطلب:252463 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:264

ویژگیهای اخلاقی و فضایل امام
ابن صباغ مالكی در كتابی موسوم به (فصول المهمه) خطوط واضحی از سیمای تابناك فضایل و ویژگیهای اخلاقی امام هادی، قهرمان شكست ناپذیر عصر متوكل عباسی را ترسیم می كند كه اظهارات او را اینجا بازگو می كنیم: فضل و دانش پیشوای دهم شیعه بر اوج قلل بلند پایه عالم بشریت نقش بسته بود و رشته های مشعشع آن بر اختران آسمان سر می سائید نیكی ها و اخلاق پسندیده او را نمی توان در شمار عدد ذكر نمود اما می شود به افتخار آمیزترین آن ها كه موجب حیرت است بسنده كرد فضیلتی نیست كه نتوان برای این پیشوای نمونه در نظر گرفت، او جمیع صفات نیك و مفاخر معنوی را یك جا در وجود داشت، خصوصیات اخلاقی ستوده او را می توان جزء به جزء و یا كلا زیر عینك تحقیق و تحلیل قرار داد. خلاصه اینكه او بر اساس سرشتی پاك و بی آلایش شایسته هرگونه احترام و تجلیل است كه او را همین عوامل ویژگی می بخشد، ابعاد وسیع و منبع فیاض حكمت و دانش او بر لوح سرشتش ثبت شده و بدین سبب او از ناشایست ها وآلایشها و پلیدی ها به دور و بر كنار است. نفس شریفش



[ صفحه 75]



پاك و بر فراز تهذیب فرونشسته بود، روابط اخلاقی او با سایرین گوارا و بسی شیرین جلوه می نمود روش او منصفانه و منطبق با اصول عدالت بود، كارهایش شایسته تمجید و تحسین انگیز بود زیرا توأمان فضیلت و شرافت بود وجود مطهرش جامع جمیع شایستگی ها و محاسن بود كه این خصلت ها ناشی از سنگینی و متانت و طمأنینه و آگاهی و بینش خردمندانه و پاك است و قبل از هر چیز حاكی از زهد و هشیاری و جهان بینی عمیق او بر روش و سیرت نبوی و خوی و سرشت علوی است. امام هادی دارای نفس زكیه و عزمی راسخ و همتی عالم بود كه هرگز احدی از مردم را نمی توان در مقایسه با او همتا و همسان دانست.

روش او به قدری پسندیده و ایده آل بود كه كسی را جرات اهانت و اتهام و طمع و سوء استفاده از خوش خلقی او نبود. ابن شهر آشوب از رجال حدیث نقل می كند كه او نیك سرشت ترین و پاك ترین روش را در میان جامعه دارا بود، راستگوترین افراد جامعه محسوب می شد شخصیتی بود گشاده روی و كاملترین انسانهای جامعه از نظر اخلاقی به شمار می رفت.

به هنگام سكوت، شكوه هیبت و تشعشع وقار، چهره او را دربرمی گرفت. و چون لب به سخن می گشود گزیده و نغز می گفت به طوری كه شعاع كلامش روح آدمیان را سحر می كرد و درخشش كلامش نورافشانی می نمود او از دودمان رسالت و امامت و جایگاه استقرار وصایت و خلافت اسلامی به شمار می رود، حضرتش شاخه ای از درخت پاك نبوت و میوه درخت رسالت محمدی است.



[ صفحه 76]